Portabel nödkörningsstation
För att kunna driva en vinstgivande affärsverksamhet med handel över haven med Roro-fartyg krävs väl fungerande luckor, ramper och hängdäck. De här kan styras från centralt placerade manöverplatser med hjälp av tryckknappar. När utrustningen hamnat i rätt läge signalerar en givare att läget är korrekt. Skulle någon av dessa många givare inte ge klarsignal är det normala nödkörningsförfarandet enlig leverantören att manuellt påverka den elhydrauliska riktningsventilen för just den komponent det gäller. Men det är ofta svårt att snabbt finna ut vilken givare som felar och tvingas man nödköra flera gånger kan även ventilens funktion slås ut. Förutom det krävs två personer för att genomföra operationen då det är nödvändigt med visuell kontroll av låsningarnas läge. Det medför störningar i lastarbetet och påverkar fartygets möjlighet att hålla tidtabellen. Ibland omöjliggörs fortsatt lastintag eller lossning. För att underlätta nödkörningen har förslagsställarna konstruerat en portabel nödkörningsstation. Den kan beskrivas som en batteribox med två tryckknappar, spänningsomvandlare och två kontakter. Kontakterna ansluts till ventilernas solenoider (spolar) med hjälp av långa kablar för att aktivera dem elektriskt. Ventilerna aktiveras därmed precis som vanligt när de får en korrekt signal från PLC:n (Programmable Logical Controller). På de kontakter de kopplas till blir driftläget lätt överblickbart och den person som kör utrustningen kan själv kontrollera låsningarnas position.
Årtal: 2017
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 10 000 kr