Förbättring av arbetsplats på bryggan
På moderna fartyg installeras ofta en så kallad E-brygga som utgör arbetsplats för vaktstyrman och lotsstyrman. Tanken är att vissa vitala reglage och instrument skall kunna manövreras och/eller bevakas av bägge personerna – båda skall, i varje ögonblick, ha samma information och samma möjlighet till insats. Fortfarande har dock inte någon enhetlig branschstandard accepterats varför reglage och instrument emellanåt placeras i ofördelaktiga positioner.
I m.s. Finnclipper har sålunda autopiloten placerats för långt från de bägge operatörerna. Vid regelbunden trafik i farvatten som t.ex. Ostkustens, Ålands och Finlands skärgårdar har krav på ergonomisk anpassning av placeringen framförts av bryggbefälet. Förslaget är att placera autopilotens manöverreglage på en vikarm som således kan ställas i ergonomiskt riktigt läge för endera operatören.
Förändringen har rönt uppskattning bland berörda däcksbefäl och beslut har fattats att genomföra omplaceringen även på systerfartyget.
Stiftelsen anser dock att man med vikarmen förbättrar ergonomin men förlorar det övergripande motivet för själva E-bryggan, nämligen att bägge operatörerna, oberoende av varandra, samtidigt skall kunna manövrera och/eller bevaka, i det här fallet, autopiloten. För att stimulera till en lösning där både ergonomin och tillgängligheten tillgodoses har förslaget belönats som ett utvecklingsstipendium där en del av belöningen betalas ut direkt och resterande del kommer att delas ut om och när en lösning genomförts som tillgodoser både ergonomin och den momentana operationen.
Hallström är befälhavare på m.s. Finnclipper.
År: 2007
Belöningstyp: Utvecklingsstipendium
Belöning: 15 000 kr