Tisdagen den 28 september 2010 grundstöter en 45-fots f.d. fiskebåt vid Rönnskär, sydost Söderhamn. Båtföraren, ensam ombord, larmar JRCC via sin mobiltelefon. Båten står hårt på och slår mot stenarna. Larmaren kan inte redogöra för sin position och upplevs som mycket svårkommunicerad. Räddningsledaren uppfattar situationen som allvarlig och larmar därför både ytenheter och helikopter till en trolig olycksplats. KBV 309 kvitterar ett återutsänt nödmeddelande från en position endast 3 sjömil från den uppskattade olycksplatsen. Med tanke på osäkerheten i positionsangivelsen larmas även KBV-flyg, för att avsöka aktuell kuststräcka.
KBV 309 upptäcker fiskebåten efter 20 min spaning. Vädret på plats är NO 8 m/s med kraftig sjö som har stått under natten. Båtförarens belägenhet bedöms som allvarlig med tanke på den f.d. fiskebåtens läge bland grundstenar och brytande sjöar. KBV 309 har ingen möjlighet att för egen del närma sig fiskebåten.
Räddningshelikoptern som startat från Norrtälje har ca 60 minuters flygning till platsen.
Fiskebåten börjar nu brytas sönder av sjöarna. KBV 309 beslutar att sjösätta sin räddningsbåt, en s.k. Rescuerunner. En liten enhet, med en speciellt utbildad och utrustad besättningsman, som kan operera både i öppen sjö men också på mycket grunt vatten. Enheten är dock ganska ny ombord och har aldrig tidigare använts i skarpt läge. Rescuerunnern med Jonas Sirberg som förare körde iväg mot den nödställde samtidigt som KBV 309 väntar ca 500 m därifrån. Han är tvungen att ta det försiktigt. Vågorna är höga, ca tre meter, men i vågdalarna är det bara decimeter till botten. Fiskebåten bryts nu alltmer sönder. Alternativet att invänta helikopterräddning bedöms nu som allt mindre realistiskt. Befälhavaren på KBV 309 är inte övertygad om det går att rädda den ombordvarande men Jonas ger inte upp och gör flera försök att komma intill fiskebåten innan han till slut lyckas få ombord den nödställde på Rescuerunnern och kan föra honom i säkerhet ombord på KBV 309. Den f.d. fiskebåten bröts senare sönder till vrak utan möjlighet att bärgas. Enligt Stiftelsens uppfattning har KBV 309:s kreativa agerande och skickliga utnyttjande av den nya resursen Rescuerunner varit direkt avgörande för den lyckliga utgången av sjöolyckan.
Årtal: 2011
Belöningstyp: Livräddande insats
Belöning: 20 000 kr