Stora fartygsolyckor tilldrar sig av naturliga orsaker stort allmänt intresse. Genom åren har olika regelpaket tillkommit som en följd av varje olycka. Vattentäta avdelningar har skapats. Krav på bibehållen stabilitet vid olika grader av vattenfyllnad har introducerats. Dock har systemen för genomsökning av det skadade fartyget inte följt med utvecklingen i samma grad.
Förslagsställarna har arbetat med metoder för att så snabbt som möjligt kunna informera bryggpersonalen vilka delar av fartyget som fortfarande är intakta etc. En central och tidssparande parameter i detta sammanhang är möjligheten att snabbt kunna orientera sig inne i fartyget och på ett korrekt och entydigt sätt kunna tala om exakt den position/det utrymme där man befinner sig.
En av systemets hörnstenar är skyltar och schabloner målade på strategiska ställen nere i fartyget. Dessa ger sökgrupperna kontinuerligt lättförståelig information om var de befinner sig. På bryggan finns uppförstorade ritningar som ger ledningsgruppen möjlighet att följa rapporteringen. I förslagsställarnas fartyg har personal som normalt inte är inblandad i sökoperationer fått arbeta i fartygets inre och har kunnat verifiera att systemet är lättförståeligt och lätt att referera till i rapporter till ledningsgruppen.
Stiftelsen vill starkt markera önskan att alla fartyg arbetar i linje med det nu premierade förslaget och system skapas som underlättar en snabb genomsökning av ett skadat fartyg för att så snabbt som möjligt ge ledningsgruppen underlag för beslut om fartyget skall överges eller inte.
Årtal: 2012
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 40 000 kr