Miljövänlig värmepump
På Scandica hade man tidigare två stycken oljeeldade pannor vilket var miljöovänligt och omodernt. Till kaj är fartyget ofta anslutet till landström och för att dra nytta av detta ersattes ena värmepannan ombord med en värmepump. Med värmepumpen och landström är fartyget helt grönt och det går inte en droppe olja vilket är positivt i både miljö och ekonomisk synpunkt. Förslagsställarens arrangemang har även kommit att spara mycket arbete. När fartyget ligger obemannat ett par veckor under sommar och vinter har man tidigare fått åka ombord för att pannan stoppat och behövt rengöras. Eftersom värmepumpen är mycket driftsäkrare kommer man inte lika ofta behöva åka ombord på larm under ledigheten. Värmepumpen är installerad i serie med oljepannan. Den värmer returvattnet från inredningen som i sin tur går in i pannan med hjälp av en varmvattenslinga.
Det finns även två stycken värmeslingor till maskin och lastrum. På landström går värmepumpens brine (köldbärarvätska) genom en sjövattenvärmeväxlare som ger cirka tre grader. Det går en slinga upp till ett värmebatteri i frånluftskanalen för att även ta tillvara på spillvärmen. Även när fartyget ligger på en hjälpkärra resulterar det i en liten besparing eftersom värmepumpen använder spillvärmen från den och värmer brinet vilket ger väldigt bra verkningsgrad. Sedan värmepumpen installerades har den fungerat felfritt. Den har enligt förslagställarens beräkningar visat sig tillgodose fartygets värmebehov till 95 procent och endast när det varit riktigt kallt har pannan behövts stödelda. Förslaget som utarbetats och presenteras av förslagsställaren har påvisat märkbara besparingsmöjligheter. En utmärkt lösning som framförallt borde premieras av rederiet som får de största vinsterna.
År: 2019
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 25 000 kr