Kondensatorbatteri minskar reaktviv effektv
En alltför hög belastning på fartygets landströmskabel innebar att stora förbrukare som AC-enheten och elpatronerna i pannan inte kunde köras samtidigt. Trots landströmsanslutning måste hjälpkärran vara i drift för att bibehålla ett bra klimat ombord. Problemet studerades lite djupare av förslagsställaren, som tyckte det var en onödig klimatbelastning och ville hitta en lösning för att minska energianvändningen.
Till en början genomfördes ett beräkningsarbete vilket ledde fram till slutsatsen att det ombord fanns en onödig induktiv belastning. Den, i sin tur, orsakar en reaktiv effekt som belastar och bidrar till högre ström i landströmskabeln. Efter den analysen användes en loggningsutrustning för att utföra exakta mätningar på den induktiva belastningen. De sammantagna resultaten ledde fram till det slutliga valet att installera ett aktivt kondensatorbatteri. Kondensatorbatteriets placering, precis efter brytaren till landströmskabeln, tar bort den induktiva belastningen. Den reaktiva effekten minskar och drar ner på strömmen i landströmskabeln. Tack vare ett proaktivt tänkande och ett kondensatorbatteri har belastningen (strömmen) i kabeln minskat med cirka tjugo procent. Nu kan fartyget utan problem använda alla nödvändiga förbrukare även på landström.
Årtal: 2018
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 40 000 kr