Säkerhet gällande manluckor
Arbete i tankar ombord i fartyg är ett farligt arbete och därför omgärdat med
mycket säkerhetsrutiner. Samtidigt måste tankar vädras, rengöras och underhållas på olika sätt varvid manluckor och andra öppningar ställs öppna. Den som finner en manlucka öppnad vill kanske gärna stänga den eller åtminstone lägga för den för att säkerställa fartygets flytförmåga eller för att undvika att någon ramlar ner genom öppningen.
Förslagsställarna har insett vad det innebär om någon eller några är nere i en
tank och någon stänger manluckan. För att signalera att luckan skall fortsätta att
vara öppen sätter de ett hänglås i en av luckans bulthål och ger därmed en kraftig signal att luckan skall vara fortsatt öppen. En enkel och billig signal som i ett ytterlighetsfall kan vara räddningen för den som är nere i tanken.
Årtal: 2009
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 20 000 kr