Förhindrande av grundstötning
Sent söndagskvällen den 16 december 2007 kontaktade Madeleine Sjögren, Marinens Sjöcentral Muskö, MRCC (Maritime Rescue Coordination Centre) i Göteborg. Hon hade observerat ett lastfartyg på radar – m.s. Akvile från Litauen – som hade kurs rakt mot ett grundområde i södra Kvarken.
”Vi märkte att Akvile gått extremt konstig väg väst Oldsbergs grund, kurs och fart bedömdes ha varit densamma den senaste 1,20 timmen och att hon nu närmade sig Hoppets grund/Balders grund med mycket kobbar och skär och uppgrundat vatten. Vi anropade fartyget via VHF när det passerade Understen, men fick trots flera försök inget svar och då förstod vi att något inte var som det skulle”, berättar Madeleine.
Fartyget bara fortsatte på sin farliga kurs och Madeleine larmade MRCC och Kustbevakningen.
På MRCC var det räddningsledare Kjell Abrahamsson som tog emot samtalet från Muskö klocka 2240 och han kunde direkt se att fartyget gick på kollisionskurs via kartsystemet och AIS-informationen. Eftersom man på fartyget inte hade svarat på VHF-anrop använde Kjell Abrahamsson sig av nödradiosystemet (Digital Selective Call, DSC) istället och skickade två varningsmeddelanden till bryggan på Akvile.
Kjell Abrahmssons egen beksrivning av skeendet:
”Då vaknade befälet till av signalen och åtta minuter efter larmet från Muskö var det en dimmig person som svarade. Jag sa åt honom att omedelbart ändra kurs, men det hände ingenting och han gick rakt mot Långgrundet/Ytterholmarna med oförändrad fart. Det var inte förrän han var sju kabellängder (1 300 m) som han verkade förstå vad som var på väg att hända.
Jag gav honom ny kurs fem gånger för att han skulle ha en möjlighet att trassla sig ur den besvärliga situationen och det var kanske mer tur än skicklighet att det gick vägen för vid ett tillfälle passerade han ett grund på 5,4 meter på bara några meters avstånd med det mer än 100 meter långa fartyget. Han följde heller inte direktiven han fick utan tog ut kompasskurs i stället för kurs över grund”.
I nästan en halv timme instruerade Kjell Abrahamsson befälet på bryggan innan fartyget var ute på säkert vatten igen!
Vid polisförhör kunde inte befälhavaren ge någon annan förklaring till det som hänt än att han av någon anledning hade navigerat fel och den matros som förhördes uppgav att han styrt fartyget enligt befälhavarens instruktion.
År: 2009
Belöningstyp: Sjöräddningsbelöning
Belöning: 15 000 kr