Livräddande insats
Söndagen den 20 maj 2018 stävar M/V Fidelio med kurs väst på väg från Piraeus i Grekland till Le Havre i Frankrike. Vädret är bra, växlande vind 0 till 4 meter per sekund, 20 grader i luften och 18 grader i vattnet. Man befinner sig cirka 25 nautiska mil utanför den tunisiska kusten när vaktgörande personal på bryggan klockan 09.44 upptäcker drivande vrakdelar.
Från en av de större vrakresterna observeras rök. Befälhavare Jan Nilsson larmas och är snabbt på bryggan. Ganska snart observeras personer som viftar med flaggor på det flytande föremål som det kom rök ifrån och det står klart att en sjöolycka har inträffat. Befälhavare Jan Nilsson girar runt, upphäver farten och beordrar sjösättning av FRB (Fast Rescue Boat) som under befäl av andrestyrman Magnus Kjellin sätter kurs mot de nödställda. Åtta personer kan räddas från den rykande vrakdelen och ytterligare en person hittas flytande i vattnet. Med dessa nio undsatta återvänder Magnus Kjellin till Fidelio där de tas om hand. Vid ytterligare sökning i området lokaliseras och räddas ytterligare två personer som håller sig flytande bland vrakresterna.
Under den pågående räddningsoperationen görs förberedelser ombord för mottagande av de nödställda. Allt enligt uppgjorda planer och inövade rutiner. Klockan 10.35 är alla de räddade sjömännen ombord och väl omhändertagna. Några av dem är i behov av medicinsk vård. Övriga får varma kläder, filtar, vatten och lite mat. Vid samtal med de räddade, som visade sig vara tunisiska fiskare, framkommer att de blivit påseglade av ett stort fartyg cirka 05.00 på morgonen. Fiskebåten sjönk omedelbart. Det stora fartyget gjorde en gir runt de nödställda utan att stanna och fortsatte därefter sin resa utan att göra någon ansats att försöka rädda de nödställda. Fiskarna har således legat i vattnet under minst fem timmar innan de blev räddade av Fidelio. Den fiskare som hittades flytande i vattnet var kraftigt nerkyld medan de övriga klarat sig bättre.Parallellt med räddningsarbetet larmas berörda instanser i land. Ett fartyg från den tunisiska kustbevakningen hämtar senare de räddade och för iland dessa för vidare omhändertagande.
Jan Nilsson berättar att räddningsoperationen gick snabbt och smidigt, mycket tack vare en väl tränad besättning. Det fina vädret bidrog även till det lyckade resultatet.Men det som upprör Jan Nilsson är att det under de fem timmar som förflutit sedan påseglingen och till dess att Fidelio kunde rädda de nödställda har det passerat ett stort antal båtar utan att ingripa. Det låg till och med fiskebåtar några tusen meter bort men ingen brydde sig. Det är så vanligt med flyktingar över Medelhavet idag och det är ett jättejobb rent byråkratiskt att få hjälp att ta iland dem. Så istället väljer man att bara ignorera och köra förbi. Stiftelsen vill med sin sjöräddningsbelöning tacka Fidelios besättning för visat gott sjömanskap, men vill också skapa uppmärksamhet för den svåra problematik som våra sjöfarare har att hantera. För Fidelio fanns inget alternativ. Att rädda liv går före allt!
År: 2019
Belöningstyp: Sjöräddningsbelöning
Belöning: 20 000 kr