Färre papper med digital arkivering
Att köra finnlandsfärja innebär definitivt inte att kapten bara stiger ombord, gör honnör och fäller joysticken framåt. Att köra finlandsfärja är en komplex aktivitet med mycket rutiner, massor av regler och kunder som är väldigt intresserade av att man sköter jobbet. Precis som när man framför andra farkoster där människoliv står på spel, måste bryggbefälet göra upp noggranna planer för färden, se till att nödåtgärder finns och att farkosten är säkrad så som alla regler kräver. Ett antal dokument ska vara i ordning innan ett passagerarfartyg får kasta loss. Under färden hanteras ett stort informationsflöde. Manuell eller digital information som flyter in till besättningen eller bryggan och all information som avges från besättningen i form av logguppgifter, radiosamtal eller signaturer i checklistor. Kort sammanfattat finns det tre huvuddelar. Det är dokument och procedurer som ska vara avklarade innan färden får påbörjas, dokument eller data som ska avges under färdens gång som människan knappar eller talar in i olika system och de driftdata som kommer till bryggbefälet på elektronisk väg, som position, fart, maskinstatus, djup med mera. Att hantera valet av olika rutter är dessutom en komplex aktivitet under resan eftersom dessa rutter följer olika farleder och innefattar en mängd administrativa områden. Dessutom finns ett antal punkter där besättningen är ålagd att göra olika saker, främst kontrollera sin fart och ta kontakt med trafikledningen och meddela fart, kurs och avsikter. För att hantera allt detta användes tidigare framför allt checklistor i pappersform. Dessa skall enligt rederiets policy sparas i tre år vilket leder till 360 dagar x 6st A4 blad/dag = 2160/år x 3år = 6480 blad som måste arkiveras.
Förslagställaren, som själv jobbar som lotsstyrman (styrmän anställda av rederierna som har lotsbehörighet på den aktuella sträckan), har under många år burit på idén om en digital plattform som kan hantera interaktiva och internetbaserade checklistor. Efter två års utveckling är nu detta verklighet. Alla checklistor ligger förprogrammerade på en Windowstablet som är uppkopplad via Wi-Fi till rederiets server (Tallink-Silja). Tid och plats sparas ombord och man får även bättre säkerhet kring arkiveringen. Programmet har ett offline-läge ifall Wi-Fi ligger nere som gör att listorna sparas på plattan tills man åter får nätverksåtkomst. Då överförs de sparade listorna automatiskt till servern. Förslaget som har rönt stor uppskattning bland kollegorna uppfyller till fullo alla krav och önskemål att på ett mer miljövänligt, enklare och tekniskt fulländat sätt hantera checklistorna. En utmärk lösning som torde vara genomförbar för fler situationer och på fler fartyg där denna typ av checklistor används.
År: 2019
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 25 000 kr