Skymningsrelä
Energiförbrukning ombord i fartyg debatteras ofta och vad som kallas en överförbrukning kritiseras alltmer. Belysningar står tända dygnet runt trots att ingen människa vistas i området. En säkerhetsaspekt finns naturligtvis med i denna situation. Förslagsställaren har kopplat bort allmänbelysningen på tågdäck och bildäck under överfarterna mellan Sverige och Tyskland. Endast nödbelysningen är då tänd. På öppna däck är ett så kallat skymningsrelä installerat som tänder utebelysningen när mörkret börjar falla och släcker den när dagsljuset kommer.
Det är känt att elektriska komponenter som glödlampor och liknande slits av tändning och släckning, vilket är ett ofta anfört skäl till att ha dem tända hela tiden. Trots den ökade frekvensen av tändning och släckning torde rederiet göra en avsevärd besparing med det föreslagna arrangemanget.
Årtal: 2010
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 10 000 kr