Luftkonditionering ombord är både en tillgång och ett gissel ombord. Under perioder på varma latituder sugs uteluft in i systemet och kyls. Den kalla luften kan inte bära all fuktighet som därför kondenserar på väggarna inne i luftkanalerna. Den fuktiga ytan drar åt sig de luftföroreningar som samtidigt kommer in med uteluften och sammantaget klibbar damm och föroreningar fast på kanalväggarna. När fartyget sedan kommer till mera svala latituder vill man ha värme genom systemet istället för kall luft.
Den varma luften löser successivt upp de föroreningar som satt sig fast på kanalväggarna och smutsblandad luft kommer ut på arbetsplatser, i hytter och fritidslokaler. Många ombordanställda får påtagliga luftrörsproblem tack vare detta fenomen, och även besvär med irritation av ögonen förekommer. Förslagsställaren har anvisat ett system som är tänkt att hantera problemet med föroreningar i luftkanalerna men också att öka luftfuktigheten under den kalla årstiden då den insugna uteluften inte håller tillräckligt med fukt. Stiftelsen Sveriges Sjömanshus vill genom ett utvecklingsstipendium stimulera till vidareutveckling av idén med vattenfiltret till en utprovad och användbar teknik.
Årtal: 2010
Belöningstyp: Utvecklingsstipendium
Belöning: 6 000 kr + 12 00 kr