Modernt vaktschema
4 + 4 är inte lika med 8 när det gäller sömn. Vid många incidenter i form av kollisioner och grundstötningar kan inte arbetspassens längd för bryggpersonalen uteslutas som bidragande orsak. Det urgamla systemet att dela upp dygnets 24 timmar i 6 st. 4-timmarspass, alternativt 4 st 6-timmarspass som är brukligt i s.k. tvåvaktsfartyg, visar sig vara mindre effektivt. Aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete i samverkan mellan Marinen och Handelssjöfarten har klart visat på denna ineffektivitet.
I en konservativ och starkt traditionsinriktad bransch som sjöfart är de flesta stenar tunga att lyfta på. Strikta arbetstidslagar medger inga genvägar. Förslagsställarna har dock inte avstått från besväret att söka ändra på rutiner och procedurer ombord i sitt fartyg. Genom envishet, klokskap, god förhandlingsförmåga och gott kamratskap har ett förändrat arbetstidsschema arbetats fram, accepterats av alla berörda, satts i drift och praktiserats under längre tid – till alla berördas belåtenhet och till gagn för säkerheten.
Årtal: 2009
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 30 000 kr