Återanvändning av avsaltningsvatten
Stena Carisma använder tjockolja i framdrivningsmaskineriets gasturbiner. Det salt som finns i tjockoljan måste separeras bort, vilket görs av besättningen. Vanligt stadsvatten löser salterna som
sedan separeras bort från tjockoljan, sludge. Sludgevattnet går sedan vidare för destruktion.
Engström ansåg att det går att använda vattnet fler gånger, eftersom de lösta salterna som ackumulerats, alltid kommer att hålla sig lösta. Det har visat sig att hans idé även håller för kemisk
analys. Mårten Düring, har tillsammans med H. Nyberg, tagit fram både en testanläggning och en systemanläggning för processåtervinning. Med anläggningen erhålls både miljö- och ekonomiska
vinster. Anläggningen är i drift sedan november 2004.
Engström är motorman, Düring är 1:e fartygsingenjör och Nyberg är elingenjör på HSC Stena Carisma.
Årtal: 2005
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 30 000 kr