Bränslebesparing genom temperaturreglering av bränsletankar
Värmning av bunkertankar sker ofta genom ångtillförsel till värmeslingor i tankarna. Ångan produceras till sjöss genom utvinning av värme ur maskineriets avgaser. Vid hamnuppehåll, då maskineriet är avstängt, måste värme genereras i ångpannor. m.s. Seawind går mellan Stockholm och Åbo och gör ca. 1,5 timmars hamnuppehåll. Förslaget är att under sjöresan öka värmningsgraden på oljan över det normalt inställda ”börvärdet”. Därigenom kommer inte oljans temperatur att under hamnuppehållet sjunka under det rekommenderade börvärdet inför avgång.
Förslaget är att under sjöresa öka värmningsgraden på oljan över det normalt inställda ”börvärdet”. Därigenom kommer inte oljans temperatur att under hamnuppehållet sjunka under rekommenderade börvärdet inför avgång. Den oljeeldade ångpannan behöver då inte startas och en icke oväsentlig reducering av avgasutsläppen till omgivande miljö uppnås sålunda. Dessutom medför åtgärden en högst intressant kostnadsbesparing. Faber var el-ingenjör på m.s. Seawind.
Årtal: 2007
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning:10 000 kr