Kontrollpanel för vattentäta dörrar
Passagerarfartyg har en mängd öppningsbara, vattentäta dörrar som initieras av olika sjösäkerhetskriterier. Dessa dörrar skall vara stängda till sjöss. Bryggan larmas om och när en sådan dörr passeras av passasgerare eller personal. Vakthavande bryggpersonal skall kvittera larmet manuellt på en panel på bryggan för att göra en värdering av orsaken till larmet och för att kunna följa upp larmet så att inte dörren förblir öppen eller annan farligsituation uppstått eller uppstår.
Förslagställaren gjorde bedömningen att larmpanelen i det aktuella fatyget placerats fel, nämligen ca 15 meter akterut på bryggan. Då bryggan hålles mörk nattetid uppstod då många vandringar från manöverplatsen med följande olycksrisk och frånvaro från övervakningen av framfarten. Rederiet ville inte kosta på en ändring, så ombord tillverkades en slavpanel alldeles över operatörens huvud. Därmed kan kontroll av dörrarnas öppnande och stängande utföras med bibehållen uppmärksamhet på trafiken runt fartyget.
Erik Saukko är Chief Electrical Engineer i m.s. Super Star Gemini.
År: 2008
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 10 000 kr