Under 1970-talet var de svenska lastfartygen fortfarande utpräglade manssamhällen. Kvinnorna började göra insteg, framför allt i intendenturen och som telegrafister, men ännu var det mycket sällsynt med kvinnor inom de klassiska manliga sjömansreviren däck och maskin. En av de första kvinnorna att tjänstgöra i maskinavdelningen var Britt Edenstjärna. Efter att inledningsvis ha blivit motarbetad av Sjömansförmedlingen lyckades hon 1976 mönstra som motorelev på det lilla tankfartyget M/T Scantank, som mestadels gick i nordisk kustfart. Väl ombord väntade nya utmaningar. Den 19-åriga kvinnan blev aktivt motarbetad av maskinchefen. Hon mötte också kvinnoförakt och ett ymnigt alkoholmissbruk bland några av de andra besättningsmedlemmarna. Men hon gav svar på tal och härdade ut för att arbeta ihop den sjötid som krävdes för att kunna söka in på Sjöbefälsskolan och hon fann också vänner ombord.
Om detta, upplevelser under hamnanlöp och funderingar kring livet självt berättar Britt Edenstjärna mycket livfullt i sin välskrivna bok Enda kvinnan ombord. Språket är rakt och direkt vilket fungerar väl för den berättelse hon förmedlar och det stärker upplevelsen av autenticitet. Intrycket är att författaren strävar att återge händelser och människor så som hon uppfattar dem – befriat från förskönande omskrivningar och excentriska överdrifter. Språk och innehåll driver berättelsen skickligt framåt.
Enda kvinnan ombord är ett värdefullt och väl förmedlat tidsdokument om att vara kvinna till sjöss under en tid när få andra kvinnor arbetade i driften ombord. Därför har Stiftelsen Sveriges Sjömanshus beslutat att tilldela Britt Edenstjärna 2024 års litteraturpris.
År: 2024
Belöningstyp: Litteraturpris
Belöning: 20 000 kr