Tyskland, lördagen den 18 februari 2022. Stormen Nora blåser upp till orkanvindar runt hamnen i Travemünde och rubbar hela turlistan för Finnlines trafik på Östersjön. Färjetrafiken mellan Malmö och Travemünde drabbas av kraftiga förseningar och det finns inte plats för alla ankommande fartyg i hamnarna. När m/v Finnfellow lossat lasten går hon ut på redden i Lübeckbukten för att ge plats för nästa fartyg att gå in till kaj. Havet är guppigt och starka vindar blåser. Klockan 15.00 är det dags för fika. Alla i besättningen slår sig ner vid bordet i mässen, utom en av reparatörerna som beger sig till omklädningsrummet i oklart syfte. Medan kaffet rinner ner i kannan passar en av motormännen på att uppsöka badrummet intill omklädningsrummet, men han vänder i dörren och skriker till de övriga att kollegan ligger livlös på golvet. Alla springer in i omklädningsrummet där det konstateras att det krävs en omedelbar livräddande insats. Någon ringer upp till bryggan och medan det larmas påbörjar resten av maskinbesättningen en livräddningsinsats med defibrillator och hjärtmassage. Fartygets eget medical team ansluter och förbereder syrgasutrustning. Besättningen gör klart för mottagande av räddningsfartyg från Travemünde samt räddningshelikopter från Bremen. Klockan 16.00 anländer helikoptern. Ett läkarteam hissas ner på däck och avlöser fartygets medical team. Några minuter senare anländer även personalen från räddningsfartygen. Läkarna fortsätter att arbeta med den drabbade i över en timme tills hans tillstånd bedöms som tillräckligt stabilt för att flyttas över till helikoptern. 17.20 lyfter helikoptern från väderdäck. På sjukhuset hålls han nedsövd under några dagar, men den 22 februari kommer beskedet att han vaknat. Han har fortfarande sviter efter det inträffade, men uppvisar inga bestående skador.
År: 2023
Belöningstyp: Sjöräddningsbelöning
Belöning: 20 000 kr