Säker evakuering med svala fartygssidor
Det här förslaget är ett intressant exempel på ett aktivt säkerhetsarbete som går utöver sjösäkerhetsreglerna om krav på livbåtar och flottar. Förslagsställaren har arbetat med idén att utveckla brandskyddet vid ett fartygs övergivande i samband med brand ombord. Bakgrunden är en händelse för ett antal år sedan då ett roro-fartyg råkade ut för en större brand på bildäcket. Branden utvecklade sig så illa att besättningen behövde evakuera via fartygets livräddningsutrustning, men på grund av brandens intensitet fick man problem med detta.
Livräddningsutrustningen, med avseende på livbåtar, kunde inte till fullo sjösättas då utsidan på fartyget blivit så varm att det var med fara för livet att använda vissa livbåtar. Förslagsställaren har nu utvecklat ett system för att kyla fartygets utsida. Ombord på Stena Vision finns sex livbåtar och två MES-stationer (marint evakueringssystem). Livbåtarnas totala kapacitet är 684 personer, MES-stationernas 1264 personer. Beroende på antal passagerare ombord och att MES-stationerna har stor kapacitet är MES-stationer under stora delar av året fartygets huvudsystem vid evakuering. Till en början undersöktes om det skulle var möjligt att kyla av fartygssidan med hjälp av brandslang och ett munstycke. Den idén övergavs dock relativt snabbt då det visade sig vara svårt att täcka av tillräckligt stor yta samt att besättningen troligen behövdes för andra uppgifter vid en brand ombord. Idag finns istället ett fast monterat brandskydd för MES-stationerna. Systemet består av två fastmonterade reglerbara munstycke på var sida om MES-stationen och två stycken för uppgiften designade brandslangar. Personalen som tillhör MES-stationens säkerhetsbemanning kopplar dessa brandslangar. Det görs rutinmässigt vid övningar för att kännedom och kunskap om systemet ska upprätthållas. Om annan brandbekämpning förekommer ombord är spraymunstycket reglerbart ifall tryckfall i brandlinan uppstår. Regleringen möjliggör att vattenspray kan fördelas över hela ytan utefter fartygsidan. Förslagsställaren visar på ett förtjänstfullt sätt en intressant lösning av stor betydelse för säkerhet vid evakuering av brinnande fartyg. Stiftelsen tycker det vore intressant om lösningen utvärderas av oberoende expertis för att se om det kan vara något att implementera i större skala inom sjöfarten.
År: 2019
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 30 000 kr