Förhindrande av grundstötning
Klockan hade passerat 2330 torsdag 18 september när båtmännen Bengt Olof Karlsson och Mikael Wessman från Helsingborgs lotsstation transporterade ut lotsen Anders Jannesson till ett fartyg som hade begärt lots genom Öresund. I mörkret fick de se det 66 meter långa hollandsflaggade torrlastfartyget Little Jane på sydostlig kurs i trafiksepareringszonen för nordgående trafik. Fartyget höll en fart på mellan åtta och nio knop och med oförändrad kurs skulle det gått rakt mot land.
Man anropade fartyget fem, sex gånger på VHF-en men fick ingen reaktion.
Man lyste på bryggan med strålkastarna men ingen verkade märka något.
Lotsen Anders Jannesson beslutade sig för att borda fartyget. Läget var då att
Little Jane med oförändrad kurs skulle gått rakt mot stenbrotten vid Domsten norr om Helsingborg inom 13-15 minuter. Medan Mikael Wessman avvaktade i lotsbåten bordade de övriga fartyget och gick upp på den mörka fartygsbryggan och kunde inte se någon person där.
”Jag hittade inte någon automatstyrning men ryckte i spaken så att jag fick ner
farten och när maskinljudet förändrade sig reste sig en man från soffan på fartygsbryggan som var skymd och ifrågasatte vad jag gjorde. Han luktade sprit och var uppenbart inte nykter” berättar Anders Jannesson. Mannen, som var befälhavare ombord var lite stökig och frågade vad Anders Jannesson
gjorde. Men det blev aldrig något bråk. Bengt Olov Karlsson lyckades också
väcka en matros och överstyrman som båda var undrande över vad som pågick och som uppenbarligen inte hade någon aning om vad som var på väg att hända.
Anders Jannesson fick kontakt med det danska Sjöoperativa Kommandot och
fick instruktioner om en lämplig ankringsplats. Efter att man ankrat kom efter en stund den danska polisen och tog hand om den berusade befälhavaren och den avbrutna lotsningen kunde fullföljas.
Stiftelsen anser att de inblandade har visat prov på stor handlingskraft och
mycket gott sjömanskap.
Årtal: 2009
Belöningstyp: Sjöräddningsbelöning
Belöning: 15 000 kr