”Toggle pin” för minskad ryggvärk
En så kallad Toggle Pin kan närmast beskrivas som en ters (ett runt stycke trä eller metall) som sticks i bukten eller ögat på ett tåg för att fasthålla detsamma. En STS eller ett ”skepp till skeppsöverföring” avser överföring av fartygs last, som kan vara olja eller gasfrakt, mellan två handelsfartyg placerade bredvid varandra. Fartygen kan ligga till ankars eller vara i rörelse. Regelverket kring sådana operationer är extremt detaljerat och kraven på oljetankfartygets personal höga. Förslagsställaren har skapat bättre förutsättningar för det vanliga, hederliga kroppsarbete som utförs i samband med förtöjningar som samtidigt kräver extra finess och noggrannhet. Förslaget består av två smäckra linor. Den ena fungerar som en kort stoppare med splits med schackel i bägge ändar. Tersen schacklas på stopparens ena ände och den andra änden schacklas till förtöjningspollaren som trossen ska läggas av från. Den andra linan fungerar som en slags göling. Ena ändan är försedd med ett öga så att den hastigt kan läggas runt trossen. Den lediga tampen läggs med en bukt genom ögat om vilken sedan tersen förs in genom bukten och fasthålls till trossen. Den lediga änden dras till det förtöjningsspel som man använder och med rundtörnar runt kapstan. Den sträcks så att trossen fasthålls. Trossen kan nu enkelt läggas av från pollaren utan att det behöver göra ont i ryggen. När gölingen slackas ut frigörs tersen av sig själv och trossen glider fritt av fartyget. Smart lösning som minimerar både hanteringen och risken att fastna i trossen när den lagts av.
Årtal: 2018
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 15 000 kr