Förtöjning med hötjuga
Seagas uppges vara världens första bunkerfartyg för flytande naturgas, LNG. Sex morgnar i veckan lägger hon till vid sidan av Viking Grace i Stadsgårdskajen i Stockholm med uppgift att förse Finlandsfärjan med bunker. Processen tar en
knapp timme, vilket är den tid man har till buds innan färjan åter ska avgå. För att kunna förtöja vid Viking Grace måste besättningen på Seagas själva lägga på förtöjningarna. Tidigare använde man en vanlig båtshake vilket fungerade si så där. Förslagsställarna började diskutera alternativa lösningar och kom då att tänka på en hötjuga som används för att hiva hö och halm. Med en sådan i bakhuvudet konstruerade de två stycken grepar. Med hjälp av dem, en för och en akter, klaras förtöjningen av på en minut. Stiftelsen tycker att tanken på hötjuga är helt underbar och värd att belöna.
Årtal: 2015
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 10 000 kr