Titt i synglas minskar brandrisk
Brandsläckning ombord måste kunna utföras snabbt och effektivt. Transportstyrelsen kräver därför att alla fartyg ska vara utrustade med snabbstängningsventiler som stryper bränsletillförseln från tankar och oljesystem i händelse av en eldsvåda. Principen för stängningen är att med handpumpning av ett hydraulsystem aktivera en hydraulkolv. Kolven är monterad på en fjädrande ventil som i sin tur stänger respektive oljekälla. Vid kontroll av snabbstängningsventilerna ombord på förslagsställarens fartyg var det ofta något system som inte fungerade. Ibland därför att det var för lite olja i tanken, ibland på grund av läckande hydraulkolvar. Felen ledde till att det kom in luft i systemet vid pumpning och att verkningsgraden på hydraultrycket blev för lågt. I ett skarpt läge är det här mycket allvarligt när man snabbt måste kunna stänga ventilerna. Förslagsställaren byggde då en expansionstank med ett synglas att ansluta till snabbstängningsmanifoldern. Genom att en gång i veckan titta i synglaset kan eventuella läckor i hydraulsystemet enkelt upptäckas. Numera vet man alltid med säkerhet att systemet för avstängning av bränslet fungerar vid en nödsituation.
Årtal: 2015
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 15 000 kr