För alla fartyg gäller att öppningar i vattentäta skott ska kunna stängas vatten-
tätt. För SOLAS-fartyg gäller generellt att dörrar i vattentäta skott ska utgöras av fjärrmanövrerade skjutdörrar som även ska kunna öppnas och stängas manuellt. Dörrarna ska också gå att styra genom handpumpning. Under åren har kraven på dörrarnas manöverhastighet höjts eftersom det ökar säkerheten i samband med en skrovskada. I vissa fall har det inneburit att den utrustning som ursprungligen installerades blivit otillräcklig. Så skedde på det fartyg där förslagsställaren arbetar. Vid inspektion av Transportstyrelsen godkändes inte det handpumpade systemet. Att installera större och dyrare hydraulpumpar skulle visserligen öka stängningshas- tigheten, men samtidigt hade en stor del av kraften i dörrstängningen gått förlorad. Förslagsställaren kom då på att man kunde montera en ventilkombination som gör att cylindern körs regenerativt. Kortfattat leder det till att man utnyttjar möjlighe- ten att förbinda både plus- och minussidan till trycksidan i cylindern. Därigenom ökas cylinderns kapacitet med upp till 30 procent, vilket är fullt tillräckligt för att uppfylla myndighetens krav. Denna modifiering kan tillämpas på de flesta fartyg med liknande system.
Årtal: 2014
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 20 000 kr