Kylvatten värmer bildäck
De flesta bildäck på ropax-färjor är endast utrustade med sedvanliga bildäcksfläktar för evakuering av luft och utan någon som helst tillskott av värme. Det vet alla sjömän som tillbringat frusna och ohälsosamma arbetstimmar i denna omänskliga miljö. Så var även fallet på passagerarfärjan Galaxy. Vintertid var man tvungen att helt avstå från att köra bilfläktarna till sjöss för att inte temperaturen skulle sjunka under fryspunkten och orsaka kondensering och isbildning på skott och durk. Dessutom var luftfuktigheten hög och det bildades rost på utrustningen, bland annat hydrauliken. De tekniska alternativ som fanns på marknaden ansågs alltför dyra. För att hitta en ekonomisk hållbar lösning på ventilationsproble- men, monterade förslagsställarna två stora värmebatterier om ca 500 kW vardera i befintliga tilluftskanaler. Därmed kommer den varma luften in i aktern för att sedan evakueras via de befintliga kanalerna i fören. Värmeväxlare monterades på högtemperatursystemet från huvudmaskinerna som värmer ett cirkulerande sekundärsystem med glykol. Även en andra värmeväxlare för ånga, som kan köras till kaj utan att huvudmaskinerna är igång, installerades. Alla inställningar som behövs i ventilationssystemet för att styra och säkerställa en bra miljö för både besättning och last kan göras från kontrollrummet i maskin. Bildäcket är numera betydligt torrare och håller en behaglig temperatur på 15-20 grader, även vintertid. Ett mycket smart sätt att utnyttja energin som återvinns från kylvattnet då den mer än väl räcker till för uppvärmningen. Rederiet har sluppit ökad bunkerförbrukning vid ren ångdrift och besparats en stor investeringskostnad. Samtidigt har man fått system av högsta kvalitet utan att ge avkall på arbetsmiljöaspekterna.
Årtal: 2014
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 30 000 kr