Den 1 maj 1969 tillträdde den då 23-årige från fritidsledarutbildning nyexaminerade Lennart Kronqvist befattningen som platsombud vid dåvarande Handelsflottans Välfärdsråds sektion i Norrköping. Därmed påbörjades en ännu pågående yrkesgärning till gagn för sjöfolkets kultur- och fritidsverksamhet, vilket har karaktären av en helt unik och enastående arbetsinsats i den svenska sjömansservicens nu 60-åriga historia. Under de första årens tjänstgöring i Norrköpings hamn, där samarbetet var nära med den lokala Sjömanskyrkan, var arbetet koncentrerat till fartygsbesök och i samband därmed inte minst mängder av idrottsengagemang med besättningarna på den dåvarande mycket enkla idrottsplatsen.
När det, genom de då alltmer ökande svenska fartygsanlöpen i Rotterdam, blev aktuellt för Välfärdsrådet att från hösten 1975 stationera en representant i denna vidsträckta hamn, utsågs Lennart till detta uppdrag. Det ställde stora krav på både genuin samarbetsförmåga och initiativkraft att bygga upp en verksamhet från noll, vilket Lennart klarade med sådan ackuratess att Rotterdam snart toppade statistiken inom organisationen både vad gäller besökta fartygsanlöp, genomförda idrottsaktiviteter och all annan hamnservice som utflykter etc. När den legendariska Stig Danielsson med ålderns rätt ”mönstrade av” från sin befattning som intendent för sjöfolkets allaktivitetsanläggning Rosenhill i Göteborg på våren 1983 var Lennart den självskrivne efterträdaren.
Genom Lennarts oförtröttliga drivkraft och uthållighet har anläggningen genom åren därefter utvecklats till att bli alltmer ändamålsenlig till gagn för verksamheten. Under det senaste decenniet har Lennart haft en nyckelroll inom svensk sjömansservice som operativ chef – spindeln i nätet – både vid nu nedlagda Handelsflottans kultur- och fritidsråd och därefter hos efterföljaren Sjöfartsverkets Sjömansservice. I denna uppgift har Lennart, fylld med engagemang, målmedvetenhet och drivkraft, tillika med kunskap och bred erfarenhet, bidragit till att utveckla sjömansklubbarna till den givna mötesplats de är för många sjöfarare i dag.
Att på ett kortfattat sätt beskriva Lennart gärningar under fyra decennier till gagn för sjöfolket ur ett serviceperspektiv låter sig knappast göras. Det finns ett talesätt att ”en sjöman kommer när han kan”. Analogt med detta finns det mycket goda skäl att i det uttryckets förlängning uttala att ”närhelst ett fartyg kommer till kaj, oavsett tid på dygnet, står en HKF-are på kajen redo att tillhandahålla välfärdsservice enligt besättningens önskemål”. Detta har i hög grad varit signifikant för Lennarts agerande under årens lopp! Stiftelsen vill, inför stundande pensionering, med sin hedersbelöning uppmärksamma och tacka för denna mer än fyra decennier långa arbetsinsats i sjöfolkets och sjöfartens tjänst och önska fortsatt God Vind!
Årtal: 2010
Belöningstyp: Hedersbelöning
Belöning: 20 000 kr