Kjell-Arne Åkesson tjänstgör som matros ombord på Scandlines M/S Skåne. Den 22 Augusti höll Kjell-Arne på med underhållsarbeten ombord. För att komma åt bättre tog han tag i en livboj för att lyfta undan den från sin upphängningsplats på relingen. Kjell-Arne reagerade på att livbojen verkade tung. Dessutom kluckade den och det droppade vatten från ett av reflexbanden. Kjell-Arne rapporterade förhållandet till befälhavaren. Vid kontroll av andra bojar ombord som fartyget omedelbart genomförde, visade det sig att flera livbojar (som köpts 2004) var defekta. Ett test visade att en delvis vattenfylld livboj inte hade kvar flytförmåga enligt reglerna. Befälhavaren skickar avvikelserapport till rederiet.
En rapport skickades in i sjöfartens rapporteringssystem INSJÖ där rederiet märkt rapporten som ”safety alert”. Därefter informerades tillsynsmyndigheten om fabrikat och certifikat på de felaktiga livbojarna. Händelsen kom att bli den som utlöste en följd av händelser och upptäckter av 25
liknande karaktär. Det har visat sig vara problem med ett antal olika livbojsfabrikat och det finns tecken som tyder på att det i tillverkningsprocessen finns ett systemfel av allvarlig art! Ett antal undersökningar har påbörjats och förhoppningsvis så kommer livbojen, symbolen för trygghet och säkerhet, återigen att kunna vara ett tillförlitligt säkerhetsattribut!
Hela historien visar att det finns ansvarstagande och säkerhetskänsla både i fartyget och i rederiet. Stiftelsen vill dock särskilt framhålla Kjell-Arnes agerande den där Augustidagen. Att inte bara hänga tillbaka livbojen i sin hållare utan att verkligen ta tag i problemet tyder på ett stort mått av ansvarsfullt säkerhetstänkande vilket Stiftelsen
vill uppmärksamma och uppmuntra.
Årtal: 2010
Belöningstyp: Sjöräddningsbelöning
Belöning: 50 000 kr