Autostart av nödbränslepump
När ett befintligt fartyg skall anpassas eller byggas om till nya regler, marknader
eller liknande söker man naturligtvis lösningar som tillvaratar befintlig utrustning
så långt som möjligt i stället för att riva och installera nytt.
I förslagsställarnas fartyg drevs hjälpmaskinerna med tjockolja men med ändrade
regler ville man kunna köra en hjälpmaskin med dieselolja i stället. Man tog då
denna dieselolja från systemet för nöddieseln. Här fanns en luftdriven dieselpump
för matning till nöddieseln. Denna pump hade dock ingen automatstart innan
nöddieseln gick igång och därmed fick inte hjälpmaskinerna något bränsle före
nöddieselns start.
Förslagsställarna installerade då en ventil på luftledningen till den luftdrivna
dieselpumpen. Ventilen styrdes mekaniskt av oljetrycket från de ordinarie hjälpmaskinpumparna.
I och med det fick man lufttryck till den luftdrivna oljepumpen
och samtidigt oljetryck till den dieseldrivna hjälpmaskinen även om de elektriska
pumparna skulle sluta att gå.