Lås för nödutgångar
Det nya säkerhetssytemet, IPS, kräver att dörrar, luckor och nödutgångar skall vara låsta (stängda för obehöriga) när fartyget är förtöjt. De flesta fartyg är konstruerade för att dörrar skall vara ”öppna” = olåsta. Låsta dörrar har också blivit nödvändigt vid gång i piratfarvatten.
Förslagställarna har ställt upp följande mål: Enkelhet, utan sprintar, enhandsgrepp, enkel tillverkning ombord, minimal inverkan på befintlig konstruktion, konstruktionen skall sitta väderskyddat på insidan av dörr.
Vredet på insidan förses med fjäderbelastad hylsa som dras ut och därmed möjliggör att vredet öppnas. Dörrvredet kan alltså manövreras inifrån, samtidigt som det är låst utifrån.
Konstruktionen har varit i drift på m.s. Don Juan och besiktigats av både Sjöfartsverket och US Coast Guard utan anmärkning.
Persson tjänstgör på m.s. Don Juan och Aronsson var praktikant.
Årtal: 2006
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 80 000 kr