Bränslebesparing genom styrning av luftbalans i maskinrum
Ofta, alltför ofta, drivs fartygen med onödigt mycket luftöverskott till maskinutrymmena. Detta beror oftast på att styrning av maskinrumsfläktarna saknas eller är satt ur drift eller inte utnyttjas alls av slentrianskäl. Maskinrumsfläktar är jämförelsevis stora och energikrävande vilket är lika med bränsleförbrukande.
Om fläktarnas arbete anpassades till det aktuella luftbehovet skulle det till och från kunna räcka med en hjälpmotor mindre i drift.
Förslaget i sin enklaste form är att installera en differenstryckmätare som mäter maskinrumstrycket relativt atmosfärstrycket. Detta ger sedan besked om till vilken grad övertrycket i maskinrummet är optimerat eller inte. Metoden kan sedan förbättras med mera övervakningsutrustning men redan denna enkla installation utgör säkert ett nyttigt verktyg för maskinpersonalen vad gäller en viktig parameter i optimal fartygsdrift.
Ekelund är elektroingenjör i Stena Germanica.
Årtal: 2007
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 20 000 kr