Sjöräddningsbelöning till KBV 311
BV 311 avgick från Gräddö hamn kl 2050 den11 oktober 2000, efter larm frånkustbevakningens vakthavande befäl, för att assistera svenska torrlastfartyget Marie (SKTQ). Hon hade avbrutit sin resa mot Skellefteå p g a slagsida, vatten i lastrummet och vatteninträngning i maskinrummet samt maskinproblem. Vinden var sydostlig 15 – 18 m/s.
Kl 2115 är KBV 311 på plats för att assistera. Kl 2207 lyckas lotsen ta sig ombord då m.s. Marie befinner sig mellan Tjärven och Remmargrund. Läget rapporteras stabilt, men man vet inte hur länge maskin kommer att fungera. Fartyget fortsätter att ta in vatten i maskinrummet eftersom en sk ”cross-over ventil” läcker.
KBV 311 följer fartyget mot Kapellskär. Kl 2238, i höjd med Nygrunds fyr, meddelar lotsen att m.s. Marie inte längre har någon framfart utan börjar driva nordvart mot Västerskärets uppgrundningar. När det är ca 70 m kvar till en bränning, beslutar sig KBV 311 att börja puffa kl 2258. Puffningen lyckas och fartyget kommer ut i farleden mot Kapellskär.
Kl 2316, utanför Lerskär, får m.s. Marie åter problem och KBV 311 puffar, vilket upprepas kl 2325. Kl 2353 får m.s. Marie total ”black-out” och KBV 311 assisterar till ankringsplats. KBV 045 (miljöfartyg) förtöjer och påbörjar länsning.
Kl 0553 påbörjas bogsering in till Kapellskärs hamn under assistans av KBV 311. m.s. Marie förtöjs kl 0723, varvid sjöräddningen avslutas.
Stiftelsen vill uppmärksamma KBV 311 insatser för gott sjömanskap och räddande av fartyg från grundstötning. Besättningen belönas med 15 000 kr och diplom.
Årtal: 2001
Belöningstyp: Sjöräddningsbelöning
Belöning: 15 000 kr