Hedersbelöning
Hans idé erövrade världen Innovationer som leder till stora förbättringar är en process som kräver samarbete och tankeutbyte. Men det finns nästan alltid personer som kommer med avgörande idéer och driver på mer än andra. Till dem kan vi räkna Benny Pettersson, som genom sin kunskap och sitt engagemang drivit på för tekniska lösningar som är till nytta för hela världens sjöfart. I dag är AIS (Automatic Identification System) en självklarhet för navigatörerna ombord på fartygen runt om i världen.
Det hela började 1965 då Benny Pettersson var lättmatros och tyfonen Jane slog till mot Japan med vindstyrkor på upp till 70 meter i sekunden. Benny Petterssons fartyg fick lämna hamnen och ankra utanför. Det blåste fruktansvärt. Vi var samtidigt tvungna att köra med motorerna på sakta eller halv fart för att vi inte skulle dragga allt för snabbt. Det var omöjligt att se om det fanns andra fartyg nära oss både i verkligheten och på radarn. Det var vitt överallt, säger han. När vinden hade mojnat kunde man konstatera att man draggat över en nautisk mil utan möjlighet att kunna se var andra fartyg befann sig. Det var i den här situationen som idéerna om ett system där man skulle kunna se var andra fartyg i närheten befann sig började gro, säger Benny Pettersson. Dessa tankar har sedan följt med honom under hela hans sjömansliv, både som styrman och befälhavare i handelsflottan, som rederilots på Finlandsfärjorna och som lots i Sjöfartsverket. För dagens nautiker är AIS en självklarhet. Men det har varit en lång resa dit och Benny Petterssons engagemang och envishet har varit en viktig drivkraft.
AIS är – för den som inte vet – ett öppet kommunikationssystem som låter alla fartyg och båtar inom VHF-radions räckviddsområde utbyta information med varandra. Detta sker helt automatiskt. Information från givare ombord sammanställs till meddelanden som sänds ut och motsvarande information tas emot från andra fartyg inom räckviddsområdet. När fartygen förflyttar sig kommer nya fartyg in i området och påbörjar informationsutbytet med omgivande fartyg medan andra försvinner ut ur området.
Trots framgångsrika tester var det trögt att nå fram till rederierna. Det stora genombrottet för Bennys Petterssons idéer kom i samband med terrorattacken i New York den 11 september 2001. Då släppte motståndet och vi fick med oss alla inom IMO (International Maritime Organization) på det svenska förslaget om ett system som skulle bli obligatoriskt inom hela världssjöfarten, berättar han. Stiftelsen vill med sin Hedersbelöning framföra alla sjöfarares tack till Benny Pettersson för hans arbete med AIS som på ett epokgörande sätt har bidragit till en ökad säkerhet till sjöss.
År: 2019
Belöningstyp: Hedersbelöning
Belöning: 20 000 kr