Fritt fall med diodlister
I och med att frifallsbåtar hänger i en sådan kraftig vinkel medför det stora risker och fara för besättningsmedlemmar vid tillträde och arbete. Det är inte speciellt lätt att ta sig ned i en frifallslivbåt ens under lugna förhållanden. Modellen är som namnet antyder en fritt fallande heltäckt livbåt som efter utlösning glider ut ur stuvningsbädden och därefter faller ner i vattnet. På vissa fartygstyper är frifallshöjden över 22 meter. Hela proceduren bygger på att de personer som ska kliva in i livbåten i en nödsituation är väl inövade i hur man embarkerar livbåten. Det är viktigt att känna till hur man sitter och spänner fast sig på ett korrekt sätt och även hur man ska bete sig under själva sjösättningen. Alla måste utbildas i hur frifallslivbåtar fungerar, de krafter som de påverkas av och de accelerationer som passagerarna utsätts för vid nedslag.
Trots detta pekar internationella erfarenheter att ett flertal personer skadat sig i övningar. Det finns alltså ett behov av att utveckla konceptet med frifallslivbåtar vidare. I frifallslivbåten på förslagsställarens fartyg bestod orginalbelysningen monterad i frifallslivbåtarna av tre stycken belysningslampor. För att tända dem måste batteridriften sättas på genom att vrida runt batterinyckeln och sedan snabbt hitta rätt knapp i mörkret. Ur besättningens synvinkel var den här funktionen så dålig att det inte gick att få rutinerna att fungera på ett acceptabelt sätt vid bordning i mörker. Under tidspress var risken stor att den som embarkerade först i båten glömde att slå på belysningen vilket gjorde det problematiskt för alla andra att ta sig ombord och spänna fast sig. Förslagsställaren irriterade sig över detta och kom att tänka på en bra lösning för att förenkla och höja säkerheten och har därför låtit montera tre stycken stänksäkra diodlister inuti frifallslivbåten. Dessa består vardera av en längd på en meter, en gränslägesbrytare och en vanlig vippströmbrytare. Dioderna lyser med ett rött sken för att förbättra mörkerseendet och tänds automatiskt när skalkningarna på dörren släpper vilket gör att det går snabbare och få ner västar och dräkter i båten. Framförallt undviks att man ramlar ner i båten.
Förslagsställaren till det aktuella förslaget visar även på ett praktiskt arrangemang för placeringen av diodlisterna. Numera sitter en diodlist i fören på styrbordssidan och en annan på babordssidan och en tredje i aktern ovanför dörren som lyser upp hela utrymmet för den styrman som sätter sig på förarplatsen. Med en simpel automatik behöver inte besättningen komma ihåg att manuellt slå på belysningen i den stressade situation som både en övning, men framför allt skarpt läge, utgör. Stiftelsen vill gärna premiera denna utmärkta lösning som borde presenteras för och implementeras av livbåtstillverkarna. Med tanke på förslagets beskrivning tycks det som att förslaget även minskar risken för irritation och arbetsplatskonflikter.
År: 2019
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 20 000 kr