Sotning utan risk för rost
En avgaspanna är en slags värmeväxlare som tar till vara på värmen från avgaserna i skorstenen och överför den till fartygets värmesystem. Ibland behöver avgaspannorna sotas, och för det finns olika metoder som är mer eller mindre lämpliga. Att skölja med stora mängder vatten kan orsaka korrosionsproblem eftersom det leder till att svavelsyra bildas och angriper materialet. Risken för rost gäller framför allt själva pannan, men kan även drabba rören på vägen till bilgevattentanken, och på sikt också själva länsvattenseparatorn. Dessvärre var det den här metoden man tvingades leva med ombord på förslagsställarens fartyg. Någon lösning såg man inte heller eftersom de bättre systemen på marknaden ofta är dyra. Men förslagställarna kom på idén att konstruera en automatisk apparat för sotning av avgas- pannan. Apparaten sprutar in en bestämd mängd vatten och tryckluft i avgaspannan under högt tryck (sju bar). Det höga trycket bidrar till att vattnet atomiseras och därmed förångas relativt fort. Genom att man även använder tryckluft några sekunder efter att tanken tömts gör att alla eventuella vattenrester som kan ligga kvar i slingorna försvinner. Tack vare denna optimerade avsotning har man snabbt kunnat konstatera en förbättrad verkningsgrad på avgaspannan, och inga korrosionsproblem i systemets olika delar har uppstått. Arbetsmässigt blir det inte sämre, tvärt om. Ett enkelt handhavande med några få knapptryckningar för att sköta apparaten har förbättrat både arbetssituationen och pannans livslängd.
Årtal: 2014
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 10 000 kr