Säker helikopterhantering till sjöss
Hanteringen av helikoptrar, helikopterplattor och flygbränsle på fartyg kräver enligt gällande regelverk i princip lika mycket planering och förberedelser som om det vore på en ordinär flygplats. På förslagsställarens fartyg har man två tankar med bränsle för helikoptrar. För att bränslet inte ska kontamineras med kondensvatten finns en rutin att en gång i veckan dränera tankarna. Problemet var att kulventilen för dränering var monterad ovanpå tanken. Från den gick en kort bit slang som besättningen i bästa fall använde stege för att nå upp till. Många gånger valde man dock en farlig genväg och klättrade upp på räckverket i relingskanten för att nå ventilerna. Förslagsställaren tog initiativ till att flytta vredet på kulventilerna så att de hamnade mer lättåtkomligt. Dessutom såg han till att den tillhörande slangen förlängdes. Numera kan man stå på däck och öppna och stänga ventilerna. Vidare drogs ett rör till karet vid bunkerstationen där det dränerade bränslet omhändertas. Sammantaget resulterade förslagsställarens åtgärder i en ny rutin som ligger i nivå med de höga krav som helikopterverksamheten kräver. Stiftelsen vill också framhålla det här initiativet som ett lysande exempel på riskinventering och förebyggande av olycksfall i arbetet.
Årtal: 2017
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 10 000 kr