Lyfthjälpen
Något som man allt för ofta kan lägga märke till är den totala avsaknaden av ergonomiskt hänsynstagande när fartygsmotorer designas. På förslagsställarnas fartyg har man hjälpmotorer av märket Sulzer SU20. Dessa har en spolluftkylare placerad under turbinen. På ena sidan finns ett avgasrör som gör det svårt att lyfta bort spolluftkylaren vid rengöring. Före denna uppfinning måste ett flertal lyftanordningar dras från olika håll för att kunna lyfta bort kylaren. Ännu värre var det att montera kylaren då även kroppsdelar och nya packningar måste skyddas. Förslagsställarna tog sig en funderare på hur man kunde göra det säkrare och enklare att byta kylarpaket. Till sin hjälp tog man en lyfthjälp som i grunden liknar en så kallad helsingborgsgaffel, men som kan monteras fast med fyra skruvar i spolluftskylaren då den ligger på en lastpall. När man sedan krokar i ett lyftblock och hissar upp ligger kylaren helt i linje med motorns fastsättning. Kylaren förs fram till motorn med lyftblocket fast i en blockvagn och kan enkelt skruvas fast. Lite fokus, energi och en pallyft har bidragit till att underlätta belastningsergonomiskt för besättningen som utför arbetet.
Årtal: 2018
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 6 000 kr