Skydd mot riskabla drivaxlar
Axlarna drivs av huvudmotorerna tre och fyra genom huvudmaskinrum ett och två till respektive växel. Förslaget innebär ett skydd mot olyckor till följd av kontakt med roterande axlar. Fördelarna med skydden är många, exempelvis vid kontroll av oljenivån i bärlagren och åtkomst utanför axlarna under drift vilket var helt omöjligt innan. Dessutom får man större rörelseyta vid arbete med huvudmaskin ett och två. Skydden täcker även SKF-kopplingar (SKF ursprungligen Svenska Kullagerfabriken) vilket kan innebära en stor säkerhetsrisk vid nertappade delar. Mycket intressant och snyggt genomförd lösning som innebär en praktisk och säkerhetshöjande åtgärd som minskar riskerna. Dock vill Stiftelsen rekommendera stor försiktighet då ingen ska befinna sig i närheten av axeln då den roterar.
År: 2019
Belöningstyp: Arbetsbelöning
Belöning: 15 000 kr